План-конспект урока, цель
которого - активизировать речевые компетенции по теме; тренировать в
употреблении приобретенных грамматических знаний; способствовать развитию
коммуникативных умений и навыков; развивать речевую реакцию и языковую догадку,
творческие способности, познавательные интересы, развивать умение
иллюстрировать свои идеи, мысли, выводы; формировать умение кратко представлять
результаты исследования; способствовать воспитанию любви к здоровому образу
жизни, обогащать духовный мир личности, желание достигать цели, научить
слаженно работать в группе; формировать модели поведения обычного стиля жизни,
что отвечает потребностям устойчивого развития человечества
Цель:
1) осознание учениками чему они
научились, обогащение собственного опыта;
2) сравнение собственного
восприятия с мыслями, взглядами, чувствами других;
3) способствовать созданию
условий коммуникативного общения по теме «Здоровье превыше всего».
Задачи:
1) учить учащихся свободно
выражать свое мнение по теме, давать собственную оценку фактов, сравнивать,
обобщать, аргументировать свою точку зрения;
2) совершенствовать творческие
способности;
3) развивать ситуативную речь,
аналитические способности и логическое мышление на основе иноязычных
коммуникационных технологий; формировать модели поведения обычного стиля жизни,
что отвечает потребностям устойчивого развития человечества.
Прогнозируемый результат:
Учащиеся должны
продемонстрировать:
1) умение свободно общаться по
теме «Здоровье превыше всего», сравнивать свою точку зрения, обобщать
2) умение аналитически и
логически мыслить
Оборудование:
1) раздаточный материал;
2) видеоролик “i'm sick”;
3) аудио запись песни “Knees and
Toes”;
4) постер “Take My Tip and Keep
Fit”.
Тип урока:
Исследования, применение
результатов исследования.
Педагогическая цель:
1) включить учащихся в учебное
исследование темы «Здоровье превыше всего», а именно: лексики, грамматики
(употребление модальных глаголов should/ought to);
2) создать условия творческого
применения результатов исследования и углублять их понимание.
Развивающий аспект:
развивать умение точного
воспроизведения грамматического явления и лексики в речевых ситуациях,
развивать его гибкость за счет употребления различных грамматических форм,
усвоенных ранее, адекватных условиям общения по теме.
Задачи:
1) углублять познавательный
интерес к научным проблемам;
2) включить учащихся в поиск и
осознание сути определенных лексических и грамматических явлений на научной
основе;
3) развивать творческую
мотивацию, создавая условия перехода к более сложным задачам, проявления
внутренних потребностей;
4) развивать творческую
способность мышления;
5) воспитывать независимость
характера, смелость высказывания, решительность и точность действий.
Методы:
Частично-поисковый,
исследовательский
Форма:
Урок – дискуссия, практикум.
Приемы:
1) активизация в речи разного
типа грамматических структур и лексики в составе диалогических и монологических
высказываний в ситуациях общения, а именно: при активизации употребления
лексики, решения проблемных ситуаций, ролевая игра «Врач и пациент», комментирование
пословиц, дискуссия «Пути к идеальному здоровью»; создание постера, на котором
ученики пишут свои собственные советы для тех, кто желает всегда быть в форме.
2) включения в беседу усвоенного
грамматического материала (модальных глаголов should/ought to) в новых
ситуациях;
3) выводы по прослушиванию
видеоролика “i'm sick”
4) организация и проведение
ролевой игры «Врач и пациент».
Ход урока
I.1.Greeting. Aim. Motivation.
Good morning! I`m very glad to
see you. How are you today? Nervous, relaxed, happy, worried, interested,
surprised, intrigued, unhappy? How are your things? How is your health? What`s
news?
The main idea of our lesson is
suggested in the epigraph: “The first wealth is health” (Emerson, American
philosopher and writer, 1803-1882. So today we`re going to speak about health,
health problems, how to keep fit. By the end of the lesson you should be able
to research and prove the saying “The first wealth is health” by means of
critical, analytical and logical thinking and discussion. You`ll try to analyze
and draw conclusions. I hope you`ll be good at your free speaking. You are to
achieve a success! Good luck!
2.Warm- up.
T. I think it`s not a secret that
sometimes you don`t want to go to school and you pretend to be ill. Let`s
listen to a poem “I`m sick”.
Task1: Count all the illnesses and symptoms.
Task2: Say what illnesses and symptoms he has.
II.3.Vocabulary practice.
T. Let`s brush up the words and
expressions on the topic.
Task1: Read the list about
yourself and name the words meaning illnesses or symptoms.
Task2: Name the words meaning
medicines.
Say what people can do.
Task4: Say what doctors can do.
Task5: Match the synonyms.
Task6: Read and paraphrase the
statements.
Task7: Complete the sentences
using as many words from the list as possible.
Task8: I`m sure if a person wants
to be healthy he should have health habits. Everybody must know simple rules
about keeping fit.
Match the problem and its
solution. Use should/ought to.
4.Speaking. Microdialogues.
What advice will you give? What
should a person do if he/she wants to be healthy?
Model of suggested answer:
If you have got a headache you
should/ought to take aspirin.
5.Speaking. Role-play “Doctors and Patients”.
T. Now it`s time for drama. Let`s
work in pairs. There some situations
in the cards. Make up the dialogue and act it.
6.Physical exercises. The song
“Knees and Toes”.
7.Commentary of the proverbs
about health.
T. You see that there`s nothing
more important than health. There certain rules of health which you are
supposed to know. Let`s remember some famous sayings about health.
Health is above wealth.
A sound mind in a sound body.
Early to bed and early to rise
makes a man healthy, wealthy and wise.
An apple a day keeps a doctor
away.
A good laugh is the best
medicine.
8.Listening Comprehension.
T. And now let`s have a quit.
Your task is to guess the word from the definition. If you put together the
first letters of these words you`ll get the topic of our discussion .
1. A piece of paper given by
the doctor for treatment. Prescription.
2. If you come to the doctor
first of all he`ll _______ you. Examine.
3. A person who makes
patient`s appointments with a doctor.
Receptionist.
4. A very high temperature. Fever.
5. If we have pain in the ear we
say we have an _______. Earache.
6. A place where the patient
come for a check up. Clinic.
7. We take a temperature with
it.
Thermometer.
8. A pain in the head. Headache.
9. The doctor says if he wants to
calm down the patient:
“Take it __________”. Easy.
10. You call it if you need first
aid. Ambulance.
11. You must check them if you
often have a cough and
pneumonia. Lungs.
12. Pain in the tooth. Toothache.
13. What is above wealth? Health.
T. So what phrase have we got?
Ps. Perfect Health.
9.Reading and discussion.
T. What is necessary for perfect
health? Read the text and choose the steps to
reach perfect health.
Task: Comment these steps using agreeable phrases:
I disagree entirely
On the contrary
I can`t agree
I quite agree
Possible commentary:
Well, the most important thing is
balance and variety. You should eat different kinds of food and vegetables
because they give lots of vitamins, especially vitamin C, which is very
important.
You should eat enough food with
carbohydrates because you need a lot of energy. You should eat bread, potatoes
and pasta. But you mustn`t eat too many sweets and chocolate because you`ll put
on weight and they are bad for your teeth. , etc.
III.10.Reflection
T. To crown it all I must say
that there are many students in our gymnasium who are in trouble, who wants to
get rid of bad habits and diseases. Every year there`s an epidemic of flu in
our town. So you are asked to give some pieces of advice to your classmates and
write them on the poster
“Take My Tip and Keep Fit”
If you want to enjoy life, be
healthy and fit you should
get up early, go to bed early,
sleep 8-9 hours
have regular meals, keep a
healthy diet
take regular exercises
spend a lot of time in the fresh
air
have a cold shower, etc.
Take good care of yourself but
don`t become a bit of a health freak. Be optimistic and friendly! Forgive and
smile! And the entire world will smile to you!
11.Summing up.
T. We`ve talked much today about
health and steps to perfect health. I hope you`ll take everything into account.
If you don`t want fall ill follow today`s advice and stay healthy.
You are sure to answer the
questions:
Are you the healthy eating,
clean-leaving, sporty type? How do you keep fit? etc.
12.Homework. Project work.
“My Lifestyle”
“My
Attitude to Bad Habits”.
____________________________________
Изучать иностранный язык никогда не поздно. В век современных технологий и интеграции без знания иностранного языка сложно достич успеха. Языковый центр «LONDON» предлагает вам посетить курсы английский для взрослых и получить знания по доступным ценам в удобное для вас время. Поверте, начиться говорить на иностранном языке просто, если заниматься с профессионалами и правильно постороить процесс обучения.
____________________________________
Изучать иностранный язык никогда не поздно. В век современных технологий и интеграции без знания иностранного языка сложно достич успеха. Языковый центр «LONDON» предлагает вам посетить курсы английский для взрослых и получить знания по доступным ценам в удобное для вас время. Поверте, начиться говорить на иностранном языке просто, если заниматься с профессионалами и правильно постороить процесс обучения.